Planera dina träffar

Val av ämne

Ämnet för din kurs kan vara stort eller litet. Det kan vara alltifrån att visa hur en ringer med en smartphone till hur en surfar säkert på internet. Välj något som du känner dig trygg med och är bra på. Du behöver inte vara bra på allt. Det finns säkert någon som har nytta av just dina kunskaper.

När du väl har valt ett ämne så tänk på att du har ungefär 25 minuter på dig att presentera ditt ämne övergripande, beskriva nyttan, samt visa hur man gör, repetera, låta dina deltagare pröva på samt göra en summering.

Du behöver alltså förenkla det du skall lära ut.

Undvika tekniska termer så långt det går. Gå inte ner på djupet utan håll det översiktligt och fokusera på nyttan.

Behöver du mer tid för ditt ämne så får du dela upp det i lämpliga block om 25 minuter.

Se hur andra har tänkt

Plats för prima video

Upplägg

Det är viktigt att ta hänsyn till hur vi människor lär oss saker och ting. Vi behöver fokusera, förstå sammanhanget, få en översiktligt beskrivning av vad vi skall lära. Dessutom behöver vi få pröva på själv och sen behöver vi öva, mycket. En gång direkt efter vi har har prövat, sedan dagen efter, därefter en vecka senare och till sist efter en månad.

Så det är bra att i förväg skicka ut ett material som deltagarna kan bekanta sig med och att efter träffen ge ut en summering samt att påminna om att öva enligt ovan.

Olika inlärningssätt


När vi tar in ny kunskap använder vi våra sinnen och de flesta av oss har ett inlärningssätt som vi tycker mer om. Några av oss gillar att se och läsa (Visuell), andra är tycker det är lättare att lyssna och prata (Auditiv) och en tredje vill hellre göra och prova (Taktil).

Genom att anpassa övningar och pedagogik till de olika inlärningssätten säkerställer du anpassning till dina deltagarnas olika behov.

Ett aktivt lärande är att föredra för bestående kunskap. Att bara lyssna gör det svårt att helt och hållet förstå och komma ihåg det som sägs. En träff bör därför varvas med såväl diskussioner, reflektioner och övningar.

Experternas tips!

  • Exemplifiera
  • Repetera och variera
  • Dra ner på detaljerna
  • Bestäm dig för vad du vill lära ut
  • Var kreativ och tänk lagom ovanligt
  • Ta reda på hur digitala läromedel kan underlätta för dig som pedagog
  • Låt elever problemlösa själva (digitalt)
  • Erbjud regelbundna pauser

Skapa eget material

För att göra det lättare för dig så kommer vi skapa en färdig mall för dig att fylla i så att du enkelt kan strukturera ditt upplägg för träffen. Efter att du har fyllt i mallen kommer du sedan kunna ladda ned eller skriva ut ditt upplägg.

Ett välskrivet upplägg av träffen kommer att underlätta för dig när du håller i träffen. Det blir lättare att hålla koll på att du går igenom alla steg i ditt upplägg och att hålla reda på både tid och pauser.

Dela med dig!

Vi vill gärna att du delar med dig av ditt upplägg till andra handledare. Du kan enkelt ladda upp din material på kunskapsbanken.

Tack för att du hjälper oss att skapa världens bästa kunskapsbank!

Vilka är deltagarna?

När du har valt ämne som du vill lära ut är det dags att börja tänka på vilka som skulle kunna tänkas delta på din träff. Här har vi några tips för dig att tänka på innan du skickar ut anmälan till träffen.

Fundera över:

  • Hur många deltagare känner du dig trygg med att handleda?
  • Behöver de ha särskilda förkunskaper?
  • Ska deltagarna ha med sig egen mobil, dator, platta eller bara penna och block?

Bestämma plats för träff

Beroende på hur många som du vill ska delta så påverkar det val av plats. Om ni är 3 personer kanske det fungerar bra att ses på ett bibliotek. Om ni är många kanske det passar bättre med att vara i någon föreningslokal. 

Exempel på platser:  

  • Bibliotek
  • Församlingshem
  • Via en klubb
  • Föreningslokal
  • Ett café
  • Hemma 
  • SeniorNets lokaler

Glöm inte bort att tänka på tillgängligheten när du väljer plats.

Känns detta svårt? Vi på SeniorNet finns här för dig! Kontakta närmaste klubb så hjälper vi dig Karta och länkar till lokala klubbar (öppnas i nytt fönster). 

Bjuda in deltagare

För att bjuda in deltagare så kan du använda dig av vår färdiga mall för att skapa en inbjudan. I den är det bara att fylla i texten i de olika rutorna, sedan kan du välja att skriva ut eller ladda ned den som pdf till din dator. 

Reflektera över hur lång tid träffen kommer att ta utifrån vad du vill lära ut. Det är alltid bra att varva en träff med föreläsning, diskussioner, reflektioner och övningar.

Skapa utskick

Mall kommer inom kort att finnas tillgänglig för dig att fylla i. Under tiden kan du själv skapa ett dokument med dessa rubriker och fylla på med information för din träff.

  • Tid 
  • Plats
  • Antal deltagare
  • Ämne
  • Kort om träffen
  • Förkunskaper
  • Att ta med
  • Kontakt 

Tillgänglighets tips!

Informera i samband med inbjudan om mötets tillgänglighet, beskriv lokalernas tillgänglighet, ev om det finns fika och hur ni hanterar alla föranmälda behov. På så sätt skapar du förutsättningar för att personer med särskildabehov vill anmäla sig.

Annonsera

Nu när upplägget för träffen är klart är det dags att nå ut med informationen så att deltagare kan anmäla sig. Om du inte redan vet vilka som du ska bjuda in har vi samlat lite tips på platser som du kan sätta upp eller skicka din inbjudan till.

  • Bibliotek 
  • Pensionärsförening (PRO, SPF Seniorerna och Riksförbundet Pensionärsgemenskap (RPG)
  • SeniorNet klubb
  • Sociala medier
  • Lokaltidning
  • Facebook
  • Anslagstavla
  • Fråga vänner

Checklista

Bra gjort!

Om du har följt stegen har du nu:

Fortsätt utveckla dig som handledare genom att gå vidare till nästa del.

Dessa anvisningar är inspirerade av boken “Introduktion till Internet för Äldre”, av Gunilla Brattberg. Visst material är direkta citat som vi har fått tillstånd att publicera. För mer information klicka här.