Genomföra träffar

Lära ut

Genomför din träff enligt din planering men tänk på att vara flexibel och lyssna på dina deltagare. En bra planering enligt avsnitten “Val av ämne” och “Upplägg” ger dig en bra grund att stå på. Du bör också återkoppla till det material du skickat ut innan träffen. Ta eventuella frågor från dina deltagare.

Sedan gäller det att ge en översikt, beskriva nyttan med tjänsten samt visa hur man gör. Repetera det du sagt och visat. Låt sedan dina deltagare själva pröva på. En paus eller bensträckare på plats då och då kan hjälpa att ge ny energi för inlärning.

Kom ihåg att vi människor har olika inlärningsstilar så du behöver stödja dessa med olika material. Du kan läsa mer om de olika lärstilarna här. Det är också bra om du uppmuntrar dina deltagare till att göra egna anteckningar av det du säger och visar.

Sist men väldigt viktigt, påminn om vikten av att öva: Med en gång vid träffen, sedan dagen efter, veckan efter och till sist efter en månad.

Hur lär andra ut?

Det finns flera sätt att fördjupa sig i hur man blir bättre på att lära ut. Det ena sättet är att anmäla dig som assistent till en handledare på SeniorNet för att se hur andra lär ut. Du kan antingen välja att göra en intresseanmälan. Eller så kan du vända dig direkt till din lokala klubb. Karta och länkar till lokala klubbar.

Du kan också lyssna på podden, Genomföra en session - Samtal med handledare, där Mikael, Anneli och Sten samtalar om hur en kan lära ut på bästa sätt.

Motivation

Ibland sjunker motivationen bland deltagarna och då kan det vara bra att ha lite knep för att öka motivationen. Gunilla Brattberg har skrivit en bra text om detta på Internetstiftelsens hemsida - En introduktion till internet för äldre. Här kan du vill läsa mer om vad Gunilla skriver

Jag har under mina år som handledare inom SeniorNet mött medlemmar med inställningen: ”Jag måste lära mig det här.” De har köpt en dator eller anmält sig till en surfplattekurs för att de ”måste”. De upplever att allt i samhället handlar om internet, att det inte går att köpa biljetter eller betala räkningar utan internet. På tv hänvisar man till webben i nästan varje program. Barn och barnbarn har också tjatat. Med den inställningen saknas motivation att lära sig hur det fungerar. Ibland blir min uppgift att tala om att man faktiskt kan leva utan internet, åtminstone ett antal år till. I andra fall försöker jag i stället, genom mitt engagemang, få medlemmen att inse att det faktiskt är kul att surfa på nätet och

Gunilla Brattberg - En introduktion till internet för äldre
  • att man kan få svar på praktiskt varje fråga man kan ställa sig.
  • att man kan lägga patiens, spela Sudoku, Wordfeud (Alfapet) och mycket annat på datorn/surfplattan.
  • att man kan titta på gamla tv-program och lyssna på radions sommarprogram precis när man själv vill.
  • att man kan hålla kontakt med nära och kära över hela jordklotet utan kostnad via e-post, Skype och sociala medier.
  • att arbete vid en dator eller en surfplatta är utmärkt hjärnträning.

Ganska ofta smittar min entusiasm av sig och medlemmen blir betydligt mer motiverad att lära sig. Att lära äldre att hantera datorer och surfplattor kan vara en stor utmaning. Därför kan lite pedagogisk kunskap vara på sin plats. 

Gunilla Brattberg - En introduktion till internet för äldre


Lärandemiljö

En god lärandemiljö präglas av

  • bekräftelse
  • trygghet
  • tålamod
  • tillåtande atmosfär
  • ömsesidig respekt och tillit mellan handledare och lärande

Vidare

  • att den lärandes önskemål sätts i centrum
  • att man möter den lärande där hen befinner sig kunskapsmässigt
  • att undervisningen sker i den lärandes takt
  • att lärandet sker nerifrån och upp, eller snarare inifrån och ut
  • att den lärande upplever det som lärs ut som ­meningsfullt
  • att lärandet får ta den tid det tar.

Hantera olika situationer

Som handledare kommer du stöta på många olika situationer och som vi tidigare nämnt lär vi oss på olika sätt. Vårt råd är att ha tålamod och försök använda olika metoder för att förklara samma sak på olika sätt.

Om du inte når fram

Ibland händer det, trots att du förklarat på alla sätt du kan, att en deltagare inte förstår. Då kan det vara bra att analysera vad det kan bero på. Problemet kan ligga hos handledaren, hos deltagaren eller i den läromiljö som erbjuds. Det kan också vara en kombination av dessa.

Här presenteras några tänkbara orsaker till att det som lärs ut inte går fram och landar på ett konstruktivt sätt i den lärande.

Problemet ligger hos läraren som:

  • Undervisar "över huvudet" på den lärande.
  • Använder ord som den lärande inte förstår – och inte vågar ­fråga om.
  • Har för bråttom och skapar stress i lärmiljön.

Problemet ligger hos den lärande som:

  • Har bristande motivation.
  • Har bristande självkänsla och/eller självförtroende, inlärd hjälp­löshet.
  • Har skuldkänslor för att hen inte förstår.
  • Är rädd för att göra fel eller visa sin okunnighet.

Integritet

Tänk också på att respektera integriteten hos dem du handleder och likaså din egen. Undvik alltså situationer där du kan få för mycket känslig information eller göra ändringar utan medgivelse.

Ordlista

Inom IT finns det ofta många begrepp och ord som kan vara svåra att förstå. För att underlätta för dig finns här en ordlista som du kan ladda ned eller skriva ut och dela ut till dina deltagare. Här finns en bra ordlista.

Checklista

Bra gjort!

Om du har följt stegen har du nu:

Fortsätt utveckla dig som handledare genom att gå vidare till nästa del.

Dessa anvisningar är inspirerade av boken “Introduktion till Internet för Äldre”, av Gunilla Brattberg. Visst material är direkta citat som vi har fått tillstånd att publicera. För mer information klicka här.