Mötesplats

På Handledarguidens mötesplats hittar du information såsom nyheter, nya artiklar i kunskapsbanken (både om att handleda men också om olika ämnen) samt frågor, svar och kommentarer.

eller Registrera för att skapa inlägg och ämnen.

Hur ingående kan man vara vid svar på frågor som berör bankärenden

Hej

 

Jag heter Kjell och har varit medlem i SeniorNetGöteborg i ungefär 5-6 år.

Jag har varit med på ett antal cirklar innan men inte varit handledare innan.

Idag har jag börjat som handledare på ett Trygghetsboende för +70. Där förväntas handledaren efter bästa förmåga kunna svara på IT- frågar av varierande svårighetsgrad, eller hänvisa vidare.

 

Till frågan:

Redan nu första gången dök det upp frågor om användning av appar i mobiltelefoner  för bankärenden, swich och bank-ID.

Jag känner mig osäker på hur långt jag kan vägleda dem in i systemen:

  • Det är ju känslig personlig information.
  • Jag vill inte bli anklagad för något efteråt.

 

Har ni några tips om hur jag som handledare skall förhålla mig till denna typ av frågor?

 

Med Vänlig Hälsning

Kjell

Det här är en viktig fråga att hantera när man blir handledare. Och som du skriver, det är känsligt när man kommer in på pengafrågor. Det bästa är avstå från att stödja direkt när det gäller betalningar eller transaktioner av pengar. Då får man hänvisa till anhöriga eller att personen i fråga bokar en tid med sin bank som ju har en bättre hantering av detta och direkt intresse av att deras kunder blir digitala.

Vi volontärer i ideella föreningar har ju ingen ansvarsförsäkring som täcker frågor som detta.

Länsstyrelsen har tillsammans med banker tagit fram bra material om digitala bankärenden som man kan hänvisa till eller gå igenom tillsammans.

https://seniornetstudera.se/topics/grundlaggande-betaltjanster/ 

Det finns även detta material från sajten Betalningshjälpen: https://seniornetstudera.se/topics/betalningshjalpen/

Hälsningar

Mikael

Här finns mer material från Länsstyrelserna, bland annat filmer:

Grundläggande betaltjänster - Länsstyrelserna